georg engelhardt schroder
Georg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter. Related Paintings of georg engelhardt schroder :. | The artist's mother and sister | Moses Striking the Rock dfg | Departure of Duc de Choiseul from the Piazza di St. Pietro | Portrat des Heneage Lloyd und seiner Schwester | Palm Tree,Nassau (mk44) | Related Artists: Ulrich apt the ElderAugsburg 1455/60-1532 Johann Georg MeyerJohann Georg Meyer (28 October 1813 Bremen, Germany - 4 December 1886 Berlin), commonly known as Meyer von Bremen, was a German painter who specialized in Biblical, peasant, and family scenes.
In his 2lst year, he went to Desseldorf and began his studies at the Academy of Art there, which was led by Friedrich Wilhelm Schadow, the son of sculptor Johann Gottfried Schadow. In 1841, Meyer opened a studio of his own, but moved to Berlin as his fame increased (1853). While scenes from the Bible were first the subjects of his brush, he later turned his attention to incidents from popular life, especially among the Hessian peasantry, and finally to the portrayal of family life in its pathetic aspect. Such pictures as eThe Jubilee of a Hessian Pastore (1843), hristmas Eve,e eBlindman's Buff,e eThe Soldier's Return,e eThe Inundatione (1846), eThe Repentant Daughtere (1852, in the gallery at Bremen), are full of intense sympathy with the esimple annals of the poor.e After taking up his residence at Berlin, he chose especially scenes from child life, which he rendered with spirited humor. Among his pictures of this kind are eThe Fairy Tale,ehildren Playing Blindman's Buff,e eGrandfather and Grandchild,e and others. A third group of his pictures includes those of young women, as single figures or in groups, such as eThe Tryste and eThe Love Letter.e An example of his work, eThe Lettere (1873), is in the Metropolitan Museum of Art in New York City. David Henry Friston(1820 - 1906) was a British illustrator and figure painter in the Victorian Era. He is best remembered as the creator of the first illustrations of Sherlock Holmes in 1887, as well as his illustrations of the controversial female vampire story Carmilla (1872). He is also remembered for his illustrations accompanying reviews of Gilbert and Sullivan operas and plays of W. S. Gilbert in The Illustrated London News and the Illustrated Sporting and Dramatic News in the 1870s and 1880s.
|